Skip to main content

Race licentie halen

Droom je ervan om een race licentie te behalen en je passie voor autoracen naar een hoger niveau te tillen? Dan ben je hier aan het juiste adres! In dit artikel delen we waardevolle tips en tricks die je kunnen helpen om succesvol jouw race licentie te behalen. Of je nu een beginnende coureur bent of al wat ervaring hebt, deze tips zullen je helpen om je vaardigheden en kennis te verbeteren.

Van het kiezen van de juiste raceschool tot het voorbereiden op de examens, we behandelen alles wat je moet weten om je race licentie te behalen. We bieden inzicht in het proces, delen handige strategieën en geven advies

Lees meer …Race licentie halen

Start met Porsche racing

Wat komt er bij kijken als je wilt racen in de Porsche Cup?

Als je dit leest, heb je waarschijnlijk interesse om mee te gaan racen in een van de Porsche raceklassen. Ontzettend leuk, maar er komt wel het een en ander bij kijken. Daarom hebben we voor jou op een rij gezet waar je allemaal aan moet denken als je begint met racen. Dat gaat bij wijze van spreken van je race licentie tot de details van je sokken.

  1. Racelicentie
  2. De auto
  3. Onderhoud en vervoer
  4. Verplichte Uitrusting
    1. Overall
    2. Ondergoed
    3. Balaclaves
    4. Sokken & Handschoenen
    5. Schoenen
    6. Nekband/ HANS
    7. Elbow / knee pads
    8. Helm
  5. Extra: oor bescherming

 

  1. Racelicentie

Voor 2022 is de licentiestructuur van de KNAF voor een groot deel op de schop gegaan. Op de website van de KNAF vindt je alle informatie over de verschillende soorten licenties. Om te kunnen meedoen met de Porsche klassen heb je een Club licentie of EU-licentie nodig.

Met een Clublicentie kun je deelnemen aan alle wedstrijden in Nederland (dus Zandvoort, Assen en Zolder). Er zijn echter ook elke jaar races op mooie buitenlandse circuits. Daar heb je een EU-licentie voor nodig. De investering is iets groter, maar zeg zou zelf… als je ook kunt racen op Spa, Hockenheim of de Nuerburgring, dat wil je toch gewoon?

Alle informatie over de racelicenties vindt je op: https://www.knaf.nl/licentie/licentiestructuur-2022

Bij het behalen van je race licentie doe je theorie examen en praktijk examen. Je kiest hierbij een van de KNAF erkende rijscholen in Nederland. Op deze pagina vindt je alle rijscholen waar jij je licentie kunt halen.

2. De auto

Wil je deelnemen aan een van de raceklassen? Dan is het belangrijk dat je auto voldoet aan het technische reglement van die raceklasse. Bij de adpcr.nl vindt je per raceklasse het technisch reglement.

3. Onderhoud en vervoer

Heb je eenmaal je auto aangeschaft? Dan komt het vervoer en onderhoud aan de orde. Je kunt dit precies doen zoals je zelf wilt. Heb je zelf een garage, aanhanger en de mogelijkheid je auto technisch te (laten) onderhouden? Dan doe je dat helemaal zelf.

Maar wil je bij de races alleen maar instappen en wegrijden? Dat kan ook. Dan laat je je auto onderhouden en vervoeren door bijvoorbeeld Anema Racing. Je auto wordt dan voor elke race gecheckt, vervoert naar de locatie en tijdens de wedstrijddagen zijn er technici aanwezig om jou te helpen met je auto.   Kortom, jouw auto wordt compleet verzorgd zodat jij je volledig kan concentreren op de race.

4. Verplichte Uitrusting

De KNAF heeft de volgende verplichte uitrustig bepaald in het Autorensport Reglement Clubsport.

Overall/ coureurspak: minimaal met FIA label (conform norm 8856-2000) en in goede staat verkerend

Aan kleding zitten ook veiligheidsvoorschriften vast. Voor elke discipline gelden er verschillende voorschriften. Kijk daarvoor altijd in het standaardreglement van je sectie. Deze veiligheidsvoorschriften zijn terug te vinden onder de FIA reglementen. Voor een eenvoudig overzicht van de FIA rijdersuitrusting, klik hier.

Coureurspakken: koop de beste FIA-goedgekeurde vlamwerende overalls die u zich kunt veroorloven; zijn je leven die ze beschermen. Houd overalls schoon en zorg ervoor dat wassen instructies worden gevolgd, zodat eventuele beschermende behandelingen niet worden uitgewassen. Overalls zouden je nergens strak moeten zitten - een lossere pasvorm geeft een betere brandbeveiliging en comfort – en draag altijd uw eigen overall. Vertrouw niet op geleende apparatuur.

Ondergoed in alle gevallen zowel lange mouwen als lange pijpen (conform norm 8856-2000)*

Ondergoed: beknibbel hier niet op alleen omdat het uit het zicht is - het speelt een sleutelrol. Het ligt naast je huid, dus bij brand is het je laatste verdedigingslinie - en het verhoogt je bescherming tegen ernstige brandwonden tot 50%. Alle andere stoffen dan de stoffen die zijn ontwikkeld om brandbeveiliging bieden (bijv. Nomex) moeten worden vermeden omdat ze de warmte aan uw huid of smelten en vasthouden aan het.

Balaclava (conform norm 8856-2000)*

Een balaclava is een brandwerende muts die onder de helm wordt gedragen.

Sparco Rookie Balaclava

Sokken (conform norm 8856-2000)* en Handschoenen (conform norm 8856-2000)*

Sokken & handschoenen: ook deze moeten vlamwerend zijn. Handschoenen in een felle kleur, contrasteert met de auto, zal beter worden opgemerkt door de starter en marshals voor het geval je problemen moeten signaleren op de grid of tijdens het rijden.

Schoenen (conform norm 8856-2000)*

Schoeisel: zorg ervoor dat je schoeisel brandwerend is, de juiste maat heeft en dat de veters gestrikt zijn zodat ze niet verstrikt raken in de pedalen. Houd uw schoenen schoon en droog - overschoenen zijn handig in natte onderhoudsgebieden en paddocks.

Elbow / knee pads

Niet iedereen heeft ze nodig, maar heb je last van de stoten tegen je knieën dan zijn ze ideaal. Sparco-kniebeschermers helpen de stoten te dempen die gepaard gaan met autosport. Hetzelfde geldt voor elleboog beschermers.

Helm

Een FIA goedgekeurde helm met één van onderstaande keurmerken of hoger: Vanaf 01-01-2019 zijn de volgende keurmerken toegestaan: Snell SA 2010, SA 2015, FIA 8858-2002, 8859-2015, 8860-2010 en 8860-2018. FHR-systeem (Frontal Head Restraint) is aanbevolen.

Pro RJ Wit HANS

Integraalhelmen bieden een betere bescherming tegen brand en gezichtsletsel dan open helmen. In gesloten auto’s worden open helmen worden wel getolereerd. Bij een open helm is het soms makkelijker de helm te verwijderen in de auto en/of toegang te krijgen tot de luchtwegen van een gewonde bestuurder.

Welke helm je ook neemt, de maat is ontzettend belangrijk: een helm die niet goed past, kan bij een ongeval draaien of van je hoofd af raken waardoor de bescherming nul is. Neem de tijd om nieuwe helmen te passen, professioneel advies in te winnen en het beste te kopen dat u zich kunt veroorloven.

Om de maat te controleren, moet je een door de FIA ​​goedgekeurde bivakmuts dragen en de helm zo plaatsen dat deze goed zit. Pas het retentiesysteem zo aan dat het de helm stevig op zijn plaats houdt en probeer dan verwijder de helm zonder deze los te maken. De helm mag niet gemakkelijk worden verwijderd met matige trekkracht.

Kies in principe de kleinste helm die je kunt dragen, maar zonder enige specifieke druk punten (of holtes tussen hoofd en helm). Leen geen helm van iemand anders!

Kies een helm met een goed ventilatiesysteem die geschikt is het goedgekeurde frontale hoofdbevestigingssysteem dat je gebruikt. Kleurselectie is ook belangrijk omdat donkere kleuren meer warmte absorberen dan lichtere kleurhelmen die uw lichaamstemperatuur kunnen verhogen en uw prestaties kunnen beïnvloeden.

Extra: je helm als je niet rijdt

Bescherm je helm altijd wanneer deze niet in gebruik is. Vul uw rolkooi op in gebieden met waarschijnlijk contact zodat de helm geen enkele impactschade oploopt, hoe gering ook.

Houd tijdens rally's de helmen goed ondersteund en beschermd in de rallyauto tussen de etappes, liefst in een gevoerde zak.

De helm is waarschijnlijk het onderdeel van de uitrusting dat het meest waarschijnlijk red je leven - zorg ervoor en het zal voor jou zorgen. Laat uw . niet vallen of stoten helm en als deze een impact ondervindt, of bekrast raakt, overweeg dan om deze te vervangen.

Laat het in ieder geval na een aanrijding nakijken door een deskundige, al was het maar tegen de garagevloer. Het is een goed idee om je helm van tijd tot tijd te vernieuwen, ook al is dat zo onbeschadigd. Zorg ervoor dat de helm die u selecteert correct is geëtiketteerd en goedgekeurd voor het type activiteit waaraan u deelneemt en dat de datum actueel is.

HANS

Een van de belangrijkste vorderingen op het gebied van de veiligheid van chauffeurs in de afgelopen jaren is de introductie van de FIA-goedgekeurde HANS® (Head And Neck Support) en alternatieve FIA gehomologeerde frontale hoofdsteunen. Dit zijn apparaten die op de schouders worden gedragen, buiten de overall en waaraan de helm is vastgemaakt. Ze worden meestal op hun plaats gehouden onder de schoudergordels. Een goedgekeurd apparaat voorkomt zeer effectief de nek overmatig uitgerekt en gedraaid worden bij een botsing, waardoor de nekbelasting drastisch wordt verminderd en de kans op letsel aan de ruggengraat of op botsingen met het hoofd op de rolbeugel of de cockpit.

HANS III Hans Systeem 20gr

Het is echter essentieel om een ​​helm te hebben die is goedgekeurd voor FHR-gebruik (zie FIA ​​Technische lijst nr. 29) en om de FHR-tetherverankeringen op de helm door uw helmmakers te laten installeren of een door hen erkende deskundige.

Als je deelneemt aan gesloten auto's, weet dan hoe je de FHR snel kunt losmaken voor het geval hij aanslaat alles bij een ongeval. Merk op dat het gebruik van een apparaat dat aan een helm is bevestigd, verboden is, tenzij door de FIA ​​goedgekeurd. Er is weinig bewijs dat het dragen van een van de gepatenteerde soorten nekbrace of cervicale halsband helpt bij een ongeluk; sommige kunnen verwondingen verergeren.

 

5. Extra: Oor bescherming

Lawaai is een ongezien en soms over het hoofd gezien gevaar in de autosport. Langdurige blootstelling tot hoge decibelniveaus kan leiden tot gehoorverlies of tinnitus (oorsuizen) die in acute vorm kan desastreuze gevolgen hebben voor uw gezondheid. In tegenstelling tot een gebroken ledemaat, beschadigd gehoor herstelt niet dus draag altijd goede gehoorbeschermers (gehoorbescherming). Gebruiken voorgevormde oordopjes als er open uitlaten worden gebruikt.

Voor het beste resultaat is het raadzaam om:

  • overleg met een audioloog voordat u een apparaat kiest.
  • Behalve motorgeluid (of het geluid van een schreeuwende bijrijder), kan windgeruis ook beschadigend – nog een goede reden om een goed passende helm te dragen.

 

Lees meer …Start met Porsche racing

Porsche Races

Naast de internationale Carrera Cup Benelux en Porsche Sprint Challenge, zijn er in Nederland de Porsche Club races waarvan wedstrijden overigens ook plaats vinden in Duitsland en Belgie.

Bij de Porsche Club Races vind je de volgende verschillende raceklassen. Alle (oorspronkelijk) tot de openbare weg toegelaten Porsches en fabrieks race Porsches zijn toegestaan.

Afhankelijk van het type en uitvoering, kun je rijden in de RS klasse, GT Cup, Boxster Cup of Porsche 944 Cup. Raadpleeg het Technisch Reglement, Sportief Reglement en Klassement Regels om te kijken in welke klasse jouw auto valt.
  1. Porsche RS klasse
  2. Porsche GT Cup
  3. Porsche Cayman Cup
  4. Porsche Boxster Cup
  5. Porsche 944 Cup

 

1. Porsche RS Cup

De Porsche RS Cup is een vrije klasse waarin alle Porsche modellen zijn toegestaan op het circuit. Er zijn geen beperkende maatregelen, alleen veiligheidseisen. De sky is the limit en daarom is dit de absolute topklasse.

2. Porsche GT Cup

De GT Cup zit tussen de succesvolle Porsche 944 Cup / Boxster Cup en de Porsche RS Cup (vrije klasse). Je mag met elk type Porsche in deze klasse starten. Anders dan bij de RS Cup zijn er wel enkele verplichtingen. Zo rijden de auto’s op de verplichte Federal RS-R semislicks en onder natte omstandigheden mag je er regenbanden onder zetten. Als je sneller gaat dan 1.58 op Circuit Zandvoort, promoveer je naar de Porsche RS Cup.


3. Porsche Cayman Cup

De Porsche Cayman Cup wordt gereden in de Porsche Cayman, type 987, met een maximale motorinhoud van 3.450 cc, in de uitvoering zoals die regulier aan de particuliere klant is uitgeleverd via de normale verkooporganisatie (dealerorganisatie) van de fabrikant.

4. Porsche Boxster Cup

Om te rijden in de Boxster Cup gelden er duidelijke specificaties.

  • Reglement in dezelfde geest als de 944 Cup
  • Porsche Boxster met 2.5 l. motor
  • Carrosserie origineel houden, Hardtop verplicht (met keuze tussen standaard hardtop of Cayman-look)
  • Velgen 17″ 7J et55 voor/8,5J et50 achter, semi slicks 215 voor en 255 achter
  • Enkelvoudig verstelbaar onderstel
  • Standaard remschijven en remklauwen
  • Standaard versnellingsbak en verhoudingen, standaard differentieel zonder sper
  • Minimum gewicht aan het eind van de race 1.240 kg inclusief rijder
  • Verplichte veiligheidsitems zoals rolkooi, brandblusser, 6-punts riemen, racestoel

 

5. Porsche 944 Cup

De Porsche 944 Cup is een zeer populaire raceklasse in Nederland. Deze populariteit is voornamelijk te danken aan de combinatie van betaalbaar in een Porsche racen en de onderlinge vriendschap in de 944 Cup. Deze klasse is vooral bekend vanwege het spectaculaire ‘close racen’. In de Porsche 944 Cup racen zowel zeer ervaren als beginnende coureurs.

Omdat de auto's identiek zijn opgebouwd volgens een strak reglement, maakt de coureur het verschil. Je grootste concurrent staat dus naast je op de startgrid. Dat betekent dat er voor iedere coureur altijd een mooi gevecht op de baan te wachten staat. En altijd op je eigen niveau.

 

 

Over ons

 

20220307 10390 v2

Wie is Eric Verhoeven

Eric Verhoeven rijdt dit jaar in de Porsche Cup. Eric is van jongsafaan autoliefhebber en loopt al een tijdje mee bij de Porsche Cup Races.

In het dagelijks leven is Eric golfprofessional en runt samen met zijn vrouw Golfacademie Nederland.
Golfacademie Nederland verzorgt alles wat met golf te maken heeft, voor de beginnende en gevorderde golfer in heel Nederland.

Eric is zelf PGA-AAA gecertificeerd head professional, de hoogste erkende opleiding voor golfprofessional. Hij volgt vele cursussen en trainingen om het lesgeven voor elke doelgroep, ervaren en onervaren, zo effectief en plezierig mogelijk te maken. Want lesgeven betekent voor Eric het behalen van goede resultaten, maar tevens het ervaren van het plezier in de golfsport. Zijn motto is dan ook: Haal alles eruit wat erin zit maar wel met plezier en ontspanning.

Dat motto laat Eric zeker terugkomen tijdens het racen: hij is zeker fanatiek als het om resultaat gaat, maar gezelligheid wordt nooit uit het oog verloren.

 xs 20220307 081857

xs 20220307 100900