Voorkom dat je een luie sponsor wordt
Sponsoring heeft veel mogelijkheden voor ondernemers. Je kunt je naamsbekendheid vergroten onder een specifieke doelgroep, je kunt je netwerk vergroten of sponsoring gebruiken om je relaties exclusief uit te nodigen voor bepaalde events of activiteiten. Kansen genoeg zou je zeggen. Toch zijn veel ondernemers nogal lui aangelegd.
En dat is ontzettend jammer. Vaak blijft het bij een logo op een website of een banier of poster bij een evenement. Daarom geven we je in dit blog wat tips en tricks om jouw sponsoring optimaal te benutten. Of je nu Porsche Racing sponsort, of een lokale voetbalvereniging: deze tips maken jouw sponsoring altijd meer waard.
Bepaal wat je doelstelling is
De eerste vraag die je je moet stellen is wat je wilt bereiken met jouw sponsoring. Wil je je naamsbekendheid vergroten onder een bepaalde doelgroep? Of wil je bijvoorbeeld je relaties uitnodigen voor een evenement dat door de gesponsorde georganiseerd kan worden. Of is jouw business gebaat bij een groot persoonlijk netwerken wil je graag mensen ontmoeten in een specifieke markt?
Naamsbekendheid
Is naamsbekendheid jouw belangrijkste doelstelling? Zorg dan dat jij de juiste informatie aanlevert bij de gesponsorde partij. Denk niet te makkelijk over het toesturen van een logootje en een link.
Daarbij is het ontzettend belangrijk dat jouw website optimaal is ingericht voor het converteren van klanten. Als naamsbekendheid jouw doel is, zullen potentiële klanten na het leren kennen van jouw naam, als eerste op jouw website terechtkomen. Dan wil je dat jouw website perfect op orde is zodat een websitebezoeker converteert naar een lead.
Tip: stuur de gesponsorde partij regelmatig nieuwe informatie of een actuele promotie die jij onder de aandacht wil brengen. Misschien is het zelfs handig een aparte landingspagina te maken voor mensen die via de sponsoring jouw website willen bezoeken. Bijvoorbeeld met een specifiek aanbod of actie.
Evenementen voor relaties
Wil jij je beste relaties eens belonen voor hun loyaliteit naar jou als ondernemer? Of wil je ze een ervaring geven waar ze over gaan praten binnen hun eigen netwerk? Zorg dan dat je jouw sponsoring kunt gebruiken om zo een evenement te organiseren. Zorg dat jouw relaties een keer kunnen meerijden in een racewagen op het circuit. Een waanzinnige ervaring waar ze waarschijnlijk nog veel over zullen praten.
Tip: Als je relaties uitnodigt voor het circuit, maak dan zelf ook foto's. Bijvoorbeeld als jouw relaties instappen in een racewagen voor een rondje circuit. Stuur na afloop deze foto's door naar je relaties, waarbij je jouw bedrijfslogo klein in de foto verwerkt. En natuurlijk gebruik deze foto’s ook in je eigen communicatie.
Netwerk uitbreiden
Wil jij je eigen netwerk uitbreiden binnen de doelgroep van de gesponsorde partij? Dan moet je natuurlijk regelmatig aanwezig zijn bij evenementen. Maar helaas houdt het daar voor veel ondernemers op. Ze laten hun gezicht zien, nemen soms vrouwen en kinderen mee, drinken een kopje koffie en vertrekken weer.
Wil je serieus werk maken van jouw netwerk? Probeer dan vooraf te vragen aan de organisator wie er allemaal aanwezig zullen zijn. En bepaal wie jij graag zou willen ontmoeten.
Tip: neem voldoende visitekaartjes mee
Promoot de sponsoring zelf ook
Natuurlijk zal de gesponsorde voor jou als ondernemer publiciteit genereren. Berichten op social media, nieuwsbrieven naar een emailbestand en wellicht een persbericht over een bepaald evenement waarin jij als sponsor wordt genoemd. Maar je kunt zelf ook heel eenvoudig de sponsoring gebruiken in je eigen communicatie.
Tip: volg de gesponsorde op social media en deel actief de berichten met jouw persoonlijke boodschap bijvoorbeeld “Wij zijn trotse sponsor van… wil jij ook een keer meerijden of het circuit?”
Door aan jouw klanten te laten zien dat je een bepaald initiatief sponsort, laat je zien dat je betrokken bent bij bepaalde maatschappelijke activiteiten (de lokale voetbalvereniging). Of je laat zien dat je een bepaald initiatief sponsort bij jouw klanten ook hun voordeel mee kunnen hebben.
Door sponsoring binnen de autosport, kunnen jouw klanten bijvoorbeeld en exclusieve rondleiding krijgen op een circuit of meerijden in een van onze racewagens.
Wil je meer weten over sponsoring van Porsche Racing.nl? Neem dan contact met ons op.