Golf en Racen
In eerste instantie lijkt dit misschien een vreemde combinatie. Toch is Golfacademie Nederland sponsor van PorscheRacing.nl. Niet alleen om de Golfacademie meer bekendheid te geven, maar ook omdat er een duidelijke overeenkomst is tussen golf en autoracen.
Niet voor niets zijn er flink wat coureurs die golf spelen. En die hebben stuk voor stuk een duidelijke mening over de paralellen tussen golf en autoraces.
Gijs van Lennep, doseren en loslaten
Voormalig autocoureur Gijs van Lennep is fanatiek golfer maar heeft wel eens uitgesproken bang te zijn op te teebox: “Als ik op de tee-box sta, durf ik de bal niet te slaan. Ik durf niet. Doe ik het wel goed? Sta ik wel goed, is mijn grip goed, mijn schouders, mijn heupen? Ik ben een Pietje Precies. Ik wil het te goed doen.’
Hij heeft aanleg. Hij heeft balgevoel. Dat had hij al als honkballer en tennisser, vijftig jaar geleden. Van Lennep is sportgek. Hij deed naast racen aan biljarten, honkbal, kleiduivenschieten en sinds hij bijna veertig jaar geleden op de 9-holesbaan op het autocircuit van Le Mans voor het eerst een golfclub hanteerde, is hij ook gek op golf.
En met golf is hij, zacht gezegd, vrij fanatiek. “Ik weet het: gedoseerd slaan, accelereren, door de bal heen. En ik weet toch wat doseren is. Want pas op’, voegt hij er aan toe, ‘racen is geen waaghalzerij. Racen is ook doseren, veel gas loslaten. Het zit tussen de oren. Daarom is golfen een van de zwaarste sporten. Loslaten en focussen. Ik kijk alle golftoernooien op televisie, ik zie topjongens worstelen, terugvallen en terugkeren. Altijd maar sleutelen aan je techniek, je beheersing en je ritme.”
Nadat hij in 1976, het jaar waarin hij voor de tweede keer de 24-Uurs race van Le Mans won, voorafgaande aan de wedstrijd werd uitgenodigd mee te gaan golfen, is zijn passie voor golf alleen maar gegroeid. In 1977 nam hij zijn eerste les op Spaarnwoude. Hij werd in 1978 lid op de Kennemer en had binnen drie jaar handicap 9. Nu is hij sinds jaren lid van de Hilversumsche. De uitdaging om te willen winnen is altijd zijn kracht geweest. In matchplay is hij daarom op de golfbaan het meest in zijn element: met een directe tegenstander.
Jan Lammers : Met je houding de omstandigheden de baas zijn
Jan Lammers is ook een fanatieke golfer. De autcoureur won als zestienjarige zonder rijbewijs met een Simca zijn eerste race. Via diverse autoklassen en als regerend Europees Formule-3-kampioen debuteerde hij in 1979 op 22-jarige leeftijd in de Formule 1. Dat jaar is een negende plaats in Montréal zijn beste klassering. In totaal rijdt Lammers tot en met 1982 21 GP’s (de laatste op Zandvoort). In 1992 maakt hij onverwacht zijn rentree in de Formule 1 bij het kleine team March en rijdt nog twee GP’s.
Op Le Mans schrijft hij in 1988 samen met Andy Wallace en Johnny Dumfries racehistorie: hij zit 13 van de 24 uur achter het stuur maakt met Jaguar een einde aan de zes jaar lange hegemonie van Porsche. Hij rijdt in totaal 24 keer de legendarische 24-uursrace in Frankrijk. Eind jaren negentig begint Lammers zijn eigen raceteam Racing for Holland. Zelf rijdt hij in de laatste jaren van zijn carrière nog een aantal keren de Dakar Rally. Lammers is nu onder meer Sportief Directeur van de Dutch Grand Prix.
Onlangs heeft Lammers in een interview met Golf.nl gezegd: “De golfswing is een lancering, je haalt als het ware de trekker over. Je kunt niet halverwege de swing nog iets corrigeren. Als je in een raceauto de bocht neemt, is dat ook een ronding. Het gewicht van de golfclub is bij de swing belangrijk en bij racen is het belangrijk hoe je met het gewicht van de auto omgaat. Je kunt keihard een bocht ingaan, maar als je te laat remt, ga je de bocht een beetje voorbij en is je ronding eruit. Je rijdt van noord naar zuid en op een gegeven moment moet je beginnen om van zuid naar noord te rijden. In een race moet je de auto die rotatie laten doen en bij golf de club. Ik vergelijk het ook weleens met schommelen. Je moet het duwen precies timen, het moment van kracht zetten is zo belangrijk. Niet bovenin maar als je een klok als metafoor neemt op kwart over of tien voor half. Als je een nanoseconde te vroeg bent, haal je de snelheid eruit en als een nanoseconde te laat bent, heeft het ook geen zin. “
Maar ook over het mentale aspect van het golfspel heeft Lammers een duidelijke mening: “Ik snap inmiddels genoeg van het spelletje om te weten dat je op de golfbaan jezelf met rust moet laten, hoe slecht het ook gaat. Je hebt de neiging om dingen op jezelf te betrekken, maar die dingen zijn meer inherent aan het spel dan aan je identiteit. Ook als het helemaal klote gaat, wacht ik tot het gevoel weer terugkomt en soms zet ik mezelf dan even terug op het statief. Terug naar wat basisdingen en dan begin je bal weer goed te raken. Mijn lijfspreuk in de sport is attitude over circumstances. Dat gaat zeker op voor golf. Met je houding moet je de omstandigheden de baas zijn.”
Leuk om te kijken: Lewis Hamilton driving on the golfcourse
Florida was tot voor kort de golfstaat van Amerika, waar je over de golfbanen struikelt. Maar sinds 2021 is er concurrentie van Formule 1. In Miami werd een Grand Prix gehouden en dat hebben we geweten. Op het circuit struikelde je over de celebrities. Maar football-legende Tom Brady trof een andere legende, Lewis Hamilton, ook nog even op de golfbaan. Het leverde mooie plaatjes op van twee ‘wereldkampioenen’ (de Amerikanen beschouwen de winnaar van de Super Bowl-finale nu eenmaal als wereldkampioen). Lewis slaat best een aardig balletje, maar liet toch weten dat hij het liever bij ‘driving on the track’ houdt dan voor ‘driving on the golf course’ kiest.
Carlos Sainz : een leuk rondje met Ian Poulter
Voorafgaand aan de GP van Amerika in 2021 in Austin, Texas, speelde Carlos Sainz Jr een rondje golf met Ian Poulter. Tijdens een rondje match-play ging het natuurlijk over golf en formule 1 en de overeenkomsten tussen beide sporten.
Bronvermelding Golf.nl/ GolfersMagazine nr.5 2015